taxi
Training Verhoogde Rijvaardigheid I

Hoe meer je op de weg zit, hoe groter de kans is om betrokken te raken bij een ongeval. Jij of je medeweggebruiker kunnen altijd iets over het hoofd zien. Ondanks dat de schuld van een aanrijding bij de ander ligt, had je in heel veel gevallen een conflict kunnen voorkomen door tijdiger op een onvoorziene situatie te anticiperen. Dit vraagt om een aanpassing van het kijkgedrag. Wanneer je zaken eerder waarneemt ben je niet alleen in staat om vervelende situaties te voorkomen, maar zul je zelfs op een meer ontspannen en comfortabele manier het drukke verkeer doorkruizen. Met deze training bekwaamt de chauffeur dus niet in de beheersing van het voertuig onder de meest spectaculaire omstandigheden, maar weet hij dit soort situaties juist te voorkomen.

Voor wie: Beroepschauffeurs.

Doel: Veiligere verkeersdeelname. Verminderen van schade.

Na afloop van de training is de cursist in staat zijn verkeerstaak veiliger, efficiënter en comfortabeler uit te voeren.

Inhoud: Verbeteren van de eigen rijvaardigheid. Verhogen van verkeersinzicht door het veranderen van het kijkgedrag. Opvangen van fouten door anderen. Verhogen van het rijcomfort van de passagiers. Verbetering van de dienstverlening.

De cursus bevat een theorie- en praktijkgedeelte. Tijdens het eerste gedeelte wordt de regelkennis opgefrist aan de hand van een aantal specifieke verkeerssituaties. In het tweede deel gaan twee kandidaten met een coach de weg op. Tijdens de rit worden een aantal oefeningen uitgevoerd.

Duur: 1dag.

Wilt u meer informatie over deze training? Dan kunt u dat via onderstaand formulier kenbaar maken.

Uw naam (*)

Uw email (*)

Onderwerp

Uw bericht

*=Verplicht veld

brandweer
Training Verhoogde Rijvaardigheid II

Beroepschauffeurs lopen een verhoogde kans om betrokken te raken bij een ongeval, simpel door het feit dat zij meer uren per dag op de weg doorbrengen dan de gemiddelde automobilist of motorrijder. Voor een bepaalde groep onder hen geldt zelfs een nog hoger risico, omdat zij onder uitzonderlijke omstandigheden een voertuig dienen te besturen. Zij zijn niet alleen op hun eigen kwaliteiten als bestuurder aangewezen, maar moeten in extremo capabel zijn om de fouten van anderen op te lossen. Speciaal voor hen is deze training, waarbij het niet gaat om de controle over het voertuig te behouden onder de meest extreme omstandigheden. Met deze training leert de chauffeur veel van dat soort situaties juist te voorkomen.

Voor wie: Rij-examinatoren en bestuurders van hulpdienstvoertuigen.

Doel: Veiligere verkeersdeelname voor bestuurders en wettelijke bestuurders van motorvoertuigen die tijdens het uitoefenen van hun functie aan een verhoogd verkeersrisico worden blootgesteld, doordat zij door de aard van hun werkzaamheden de verkeerstaak bemoeilijkt.

Na afloop van de training is de cursist in staat zich veiliger, efficiënter, vlotter en comfortabeler door het verkeer te bewegen, zelfs wanneer hij wordt afgeleid van de eigenlijke verkeerstaak.

Inhoud: Verbeteren van de eigen rijvaardigheid. Verhogen van verkeersinzicht door het veranderen van het kijkgedrag. Opvangen van fouten door anderen. Afstand creëren rond het eigen voertuig. Defensief rijden.

De cursus bevat een theorie- en praktijkgedeelte. Tijdens het eerste gedeelte wordt de regelkennis opgefrist aan de hand van een aantal specifieke verkeerssituaties. In het tweede deel gaan twee kandidaten met een coach de weg op. Tijdens de rit worden een aantal oefeningen uitgevoerd, die een hoge mate van concentratie vereisen.

Duur: 1 dag.

Wilt u meer informatie over deze training? Dan kunt u dat via onderstaand formulier kenbaar maken.

Uw naam (*)

Uw email (*)

Onderwerp

Uw bericht

*=Verplicht veld

rijexamen
Mentale voorbereiding op het rijexamen I *NIEUW*

Wat denkt de examinator?

Weinig gebeurtenissen in een mensenleven zijn zo memorabel als het rijexamen. Stijf van de spanning en vol op de rem als de examinator alleen maar zijn voeten verplaatst. Alles wat de beste man of vrouw zegt, kan en zal tegen je worden gebruikt. “Zet daar de auto maar even neer,” staat gelijk aan “dat is niet goed,hè?” Maar wat denkt die examinator nou echt tijdens zo’n rit?

De rijinstructeur kan er nog zo op hameren dat het gewone mensen zijn met hun eigen beslommeringen, maar de meesten krijgen het er bij de leerling niet in. Sterker nog: een bepaalde categorie wakkert de angst ongemerkt zelfs aan. Woorden moeten op een goudschaaltje gewogen worden. Maar wat als je de woorden zelf niet meer herkent? Dan doe je als instructeur je uiterste best, maar de spanning wordt de kandidaat toch weer fataal.

Frustrerend, want de leerling kan best rijden. Maar ja, die zenuwen……

Om dit te doorbreken heeft de verkeersspecialist van Consultant Collective twee educatieve programma’s ontwikkeld speciaal voor verkeersscholen. De een richt zich op de instructeur, de ander op de leerling. Een luchtige en vrolijke workshop, doorspekt met voorbeelden uit zijn eigen praktijk, want onze verkeerskundige heeft ruim tien jaar ervaring als praktijkexaminator rijvaardigheid bij het CBR.

Voor wie: Kandidaten voor het praktijkgedeelte van het rijexamen.

Doel: Verlagen van de spanning bij het rijexamen om tot een optimale prestatie te komen.

Na afloop van de cursus weet de leerling:

    • om te gaan met externe factoren (familie en vriendenkring);

    • verbale en non-verbale communicatie van examinator juist te interpreteren;

    • de examinator met heel andere ogen te bekijken.

Inhoud: Bespreken van voorbeelden uit de dagelijkse praktijk, rollenspel tussen cursisten en analyse van de karakters, wat denkt de examinator.

Duur: 2 uur.

Wilt u meer informatie over deze training? Dan kunt u dat via onderstaand formulier kenbaar maken.

Uw naam (*)

Uw email (*)

Onderwerp

Uw bericht

*=Verplicht veld

CBR Rijswijk
Mentale voorbereiding op het rijexamen II *NIEUW*

Omgaan met examenstress

De meesten van ons presteren onder spanning niet beter. Soms hebben we wel eens het idee dat het omgekeerde waar is, maar vermoedelijk is dit slechts schijn. Onze hersenen zijn zo druk bezig met hun primaire taak, overleven, dat ze alles er omheen even op een lager pitje hebben gezet. Subjectief onze eigen prestaties beoordelen heeft beslist even gen prioriteit. In mijn tien jaar als examinator bij het CBR heb ik bijna geen kandidaat gehad, die geen last van spanning had. De enkeling die zei wel vrij van zenuwen te zijn, bleek achteraf een leugenaar.

Examenstress is dus onvermijdelijk, zo realistisch moeten we zijn. De mensen bij het CBR hebben echt al van alles geprobeerd om het weg te nemen. Verzachten kan, maar meer ook niet. Wat is dan wél de volgende stap om de druk te verlichten.

Die ligt deels bij de instructie. De instructeur doet les na les zijn best om de leerling zelfverzekerd te krijgen, maar maakt vlak voor het examen een opmerking waarmee hij alles teniet doet. Ongewild één verkeerd woord of zelfs maar een foute intonatie en de leerling is terug bij af.

Een ander deel ligt bij de omgeving van de leerling zelf. De rij-instructeur kan nog zó zijn best hebben gedaan; het feestje in het weekend net voor het examen, met de bijbehorende sterke verhalen, bepaald de gedachten van de kandidaat.

Ten slotte is het gedrag van de examinator natuurlijk ook nog van invloed op de gemoedstoestand van de kandidaat. Aan die verbetering werkt het CBR dagelijks. Maar, geloof het of niet, de examinator is ook een mens en is zich lang niet altijd bewust van de effecten van zijn doen en laten.

Met deze laatste zullen leerling en instructeur dus moeten leren om gaan. Instructeurs moeten de impact leren kennen van een verkeerde woordkeuze en moeten weten hoe ze dit kunnen herstellen. De leerling/kandidaat leert de invloeden uit zijn directe omgeving op de juiste manier te interpreteren evenals het gedrag en de woordkeuze van de examinator. Dit alles met als hoofddoel om mentaal sterker het examen in te gaan.

Voor wie: Rij-instructeurs die kandidaten opleiden voor het praktijkgedeelte van het rijexamen.

Doel: Verlagen van examenstress bij leerlingen om tot een representatieve examenrit te komen.

Na afloop van de cursus weet de instructeur:

    • welke invloed zijn verbale en non-verbale communicatie op de leerling heeft;

    • hoe hij de gevolgen van eventueel fout gekozen communicatie moet herstellen;

    • hoe hij zijn leerling sterkt ondanks de aanwezigheid van een examinator.

Inhoud: Bespreken van voorbeelden uit de dagelijkse praktijk, rollenspel tussen cursisten en analyse van de karakters, inzicht in de professionele denk- en beoordelingswijze van de examinator en hoe deze door in- en externe factoren wordt beïnvloed.

Duur: 2 uur.

Wilt u meer informatie over deze training? Dan kunt u dat via onderstaand formulier kenbaar maken.

Uw naam (*)

Uw email (*)

Onderwerp

Uw bericht

*=Verplicht veld