williamsvsgaye

Onlangs werd de muziekwereld opgeschrikt door een bijzondere zaak. De erfgenamen van Marvin Gaye hadden de componisten van de hit “Blurred Lines” aangeklaagd. De sfeer van het liedje zou te veel lijken op “Got To Give It Up.” Niet de melodie of zelfs het akkoorden schema. Nee, de sfeer.

Beatles
Tegen alle verwachtingen in werden de erfgenamen door de rechter in het gelijk gesteld en Pharrell Williams mag miljoenen van zijn verdiensten inleveren. Hij gaat in beroep en de verbaasde muziekwereld houdt haar adem in. Winnen de erfgenamen definitief, dan lijkt het hek van de dam. Hoe kun je nu een sfeer claimen? Hoeveel liedjes lijken bijvoorbeeld op Beatle-songs uit hun beginjaren? We noemen de stijl Merseybeat en de Fab-4 waren niet eens de uitvinders. Wie gaat hun betichten van diefstal om vervolgens zelf weer aangeklaagd te worden? Een probleem dat pas eindigt, zover terug in de tijd, waar de rechten van de componist zijn verjaard. Stel je voor: de Klassieken schreven zonder uitzondering in de stijl van hun tijdgenoten. En ook eindeloos ver daarvoor werd er niet anders gedaan. Maar zelfs als we ons beperken tot de periode van het nog geldende intellectueel eigendom is de ramp niet te overzien.

Onderzoek
Een ingewikkelde materie, dat auteursrecht. Volop in beweging bovendien.
Voordat je iemand aanklaagt en een dure rechtszaak begint, kun je beter een gedegen onderzoek laten uitvoeren. In Nederland zijn de zaken zo goed mogelijk geregeld bij Buma/Stemra. Maar er zijn zoveel haken, ogen en mazen in het net dat een degelijke onderbouwing in een rapport door een deskundige noodzakelijk is gebleken. Hierin staat beschreven waar composities van elkaar verschillen en wat de overeenkomsten zijn. Een belangrijk aspect daarbij is of de vermeende fraudeur het had kunnen weten. Dat lijkt een subjectief gegeven, maar is wel degelijk te concretiseren en van groot belang. Verder wordt er onderzoek gedaan naar bijvoorbeeld de overeenkomsten in melodie, akkoordenschema’s, vorm, orkestratie, effecten, tekst, en inderdaad, ook de sfeer. Er wordt een uitgebreide analyse gemaakt, die antwoord geeft op de vraag wat er nu eigenlijk zorgt voor de gelijkenis. De rapportage is onafhankelijk en wordt niet beïnvloed door de opdrachtgever. Om het even of dit de eiser, de gedaagde of de auteursrechtenorganisatie is.

Wilt u meer weten over auteursrechtelijke zaken neem dan contact op met onze adviseur.

Heeft u een vraag of opmerking? Dan kunt u deze via onderstaand formulier kenbaar maken.

Uw naam (*)

Uw email (*)

Onderwerp

Uw bericht

*=Verplicht veld